Här hittar du frågor och svar som gäller mobiltelefoni från TDC. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.

Utomlands

Vad kostar det att ringa till utlandet från Sverige?

Med TDC Mobil kan du ringa till utlandet med en enkel zonindelning och tydlig prissättning. Priset är detsamma om du ringer till en mobiltelefon eller en fast telefon i utlandet. Om du ringer mycket till utlandet kan du köpa till tjänsten Utland som ger ännu lägre utlandspriser.

Sänkt pris inom hela EU

Vi har sänkt priserna för Samtal, SMS och Surf inom hela EU. Nu betalar du samma pris som du har i Sverige med endast följande tillägg:

  • Samtal: 45 öre/min
  • Ta emot samtal: 10 öre/min
  • SMS: 18 öre/st
  • Surf: 45 öre/MB

Vad kostar det att ringa i utlandet?

Med TDC Mobil kan du ringa till och från flera mobilnät i utlandet. När du ringer från utlandet, använder du en utländsk operatörs mobiltelefonnät. Att använda sig av en annan utländsk operatör kallas för internationell roaming. Telefonen väljer automatiskt operatör och försöker alltid i första hand hitta partneroperatörer i utlandet för att ge dig lägsta pris. Bland dessa operatörer kopplas du in på det nät som har bäst täckning där du befinner dig.

Roamingpriser tal, sms, mms


Roamingpriser data

Vem betalar när jag tar emot ett samtal i utlandet?

När du tar emot ett samtal i utlandet betalar du samtalet från Sverige till det land du befinner dig. Den som ringer dig betalar vanlig svensk mobiltaxa. För mer information om priser att ta emot samtal i utlandet klicka här. Om du har ditt mobilsvar aktiverat när du är utomlands kopplas samtal vidare till ditt mobilsvar i Sverige när du inte svarar. Detta gör att du får betala både för samtalet till det land där du befinner dig och samtalet tillbaka till mobilsvar i Sverige. För att undvika detta kan du enkelt ta bort vidarekopplingen till mobilsvar under utlandsresan. Se i användarmanualen hur du gör.

Fungerar Saldomax i utlandet?

För samtal i utlandet måste man vara uppmärksam på att samtalskostnaderna kan överskrida den avtalade maximala beloppsgränsen. Det beror på att samtal i utlandet registreras hos TDC först efter några dagar. För att undvika risken att en gräns i Saldomax passeras kan tjänsten Begränsad användare aktiveras, vilken gör att det inte längre går att ringa i utlandet.

Kan jag använda GPRS i utlandet?

Ja med TDC Mobil kan du använda alla datatjänsterna när du är i utlandet. Normalt hittar mobiltelefonen eller mobilbredbandskortet automatiskt tillgängliga 3G-nät när du reser till utlandet. Om det inte finns 3G-täckning kommer telefonen eller kortet i de allra flesta fall att automatiskt välja ett lokalt 2G-nät. Var uppmärksam på kostnaderna när du är i utlandet.

Med den höga hastigheten på 3G-trafik kan du snabbt ladda ned stora mängder data. Därför är det klokt att vara uppmärksam på den mängd data du skickar och tar emot, speciellt när du är i utlandet. För information om datapriser i utlandet, se här.

Kan jag använda MMS i utlandet?

Ja, MMS fungerar i utlandet.

Jag kan inte ringa ett speciellt utlandsnummer.

När du ringer till utlandet, tryck +, landsnummer, riktnummer och telefonnummer samt "lur". + tecknet ersätter utlandsprefix för internationella telefonsamtal (t ex 00 i Sverige). Vi ber dig att kontrollera så att korrekt landsnummer samt telefonnummer till motparten stämmer. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.

Jag kan inte ta emot samtal i utlandet.

Vanligtvis är din mobil inställd på automatisk roaming (information om detta finns i manualen till din mobiltelefon) och telefonen söker automatiskt efter åtkomst till ett mobilnät. När du är utomlands, starta mobilen och vänta tills den lokala nätoperatörens namn visas i displayen. Nu kan du ringa och ta emot samtal på din mobil.

Du bör vara uppmärksam på att roaming i USA kräver antingen GSM 1900 eller en triband-telefon (GSM 900, 1800 och 1900). I Sydkorea och Japan kan du bara roama om du hyr en GSM-anpassad UMTS-telefon som du sätter in SIM-kortet i. Du kan ofta hyra detta i ankomstterminalen på flygplatser. Om din mobil inte hittar en lokal operatör kan du försöka att manuellt hitta en operatör, se din mobilmanual för mer information.

Jag kan inte ringa i utlandet, bara ta emot meddelanden och samtal.

För att ringa till Sverige från utlandet: Tryck +46, GSM-nummer utan första nollan samt "Ringknappen". + tecknet ersätter utlandsprefix för internationella telefonsamtal (t ex 00 i Sverige). Interna kortnummer i MobilFlex Connect går inte att använda när man ringer i utlandet utan du behöver ange det kompletta numret. Om du inte kan ringa utgående samtal kan din mobil vara spärrad för utgående samtal vid roaming, kontrollera detta med din telefoniansvarige.

Jag kan inte ringa mitt mobilsvar från utlandet.

Ring TDC Mobilsvar med mobilsvarsnummer +46 767 20 20 20 som redan är inlagt i din telefonbok. Du kan ringa till mobilsvar med mobilsvarsnumret från valfri telefon. Om mobilsvar frågar om telefonnummer ange ditt mobilnummer och avsluta med #. När du hör din hälsningsfras, tryck #, ange din personliga kod, avsluta med #.

Abonnemang och faktura

Kan jag sätta vilket belopp jag vill för Saldomax?

Telefoniansvarige på ditt företag sätter beloppsgränsen för Saldomax för varje användare av tjänsten. Följande månadsbeloppsgränser är valbara; 250 kr, 500 kr, 750 kr, 1 000 kr, 1 500 kr och 3 000 kr.

Vad kostar det att ringa internt inom min Connectgrupp?

Att ringa inom Connectgruppen kostar normalt som ett vanligt mobilsamtal. Om man köper tilläggstjänsten Plus kan du mot en månadsavgift ringa inom gruppen utan minutavgift.

Hur administrerar jag mitt eget mobilabonnemang?

I tjänsten FlexConnect kan alla som har ett TDC-abonnemang logga in och göra förändringar på abonnemangsnivå, exempelvis vidarekoppla samtal och hantera röstbrevlådan. 

Hur debiteras mobilabonnemangen?

De fasta avgifterna debiteras i förskott och trafikavgifterna i efterskott. På allra första fakturan en mobilkund hos TDC får står det även Inträdesavgift. Om abonnemanget startar mitt i en månad kan det bli en halv månad på fakturan, eller ett visst antal dagar på denna post då den oftast inte är en hel månad. Därefter faktureras abonnemangen 

Kan jag se den förbrukade datamängden på mitt mobilabonnemang?

Detta är ingen tjänst vi i dagsläget har. Det TDC gör är att vi skickar ut varningar vid 50%, 75% samt 100% förbrukad datamängd. per månad.

Det står överskjutande trafik på min mobilfaktura, vad är det?

 Överskjutande trafik innebär att ni använt mer än er avtalade datamängd. Exempelvis att man har 1 GB, men har surfat för 2 GB, då får ni som kund betala för det överskjutande som utnyttjats.

Vad kostar det att vidarekoppla samtal?

 Att vidarekoppla ett samtal kostar lika mycket som det kostar att ringa ett samtal till det nummer som du vidarekopplat till.

Inställningar och tjänster

Var hittar jag inställningar för automatisk konfiguration av MMS/Internet?

Normalt så konfigureras din telefon automatiskt för MMS/Internet när du sätter i ditt SIM-kort. Om du är osäker på om din mobil stödjer MMS/Internet eller hur du använder din telefonmeny, se din telefonmanual.

Här kan du se inställningar för Internet/MMS

TDC Internet
Parameter name: Setting
APN (Access point name): internet.se
User name: (Detta fält ska lämnas tomt)
Password: (Detta fält ska lämnas tomt)

Var beställer jag tilläggstjänster?

Tilläggstjänster beställer du via den som är telefoniansvarig i din organisation. Telefoniansvarig kan sedan beställa tilläggstjänster via TDC Service Online (TSO) som är ett webbaserat verktyg för att administrera tjänster från TDC. Läs mer om TSO.

Hur beställer jag tjänsten Vidarekoppling?

Tjänsten Vidarekoppling ingår i alla TDC Mobilabonnemang.

Vad innebär tjänsten Vidarekoppling?

Med Vidarekoppling kan du snabbt och enkelt vidarekoppla dina samtal, antingen till mobilsvar eller till ett annat telefonnummer. Du kan ändra din vidarekoppling med hjälp av MobilFlex Connect kundwebb och du hittar dit via Kundportaler under Kundservice här på tdc.se. Men du kan även ändra din vidarekoppling via WAP eller koder (USSD) från mobilen. Om du använder koder anger du:

  • Aktivera: * kod * 1 * nummer # tryck "lur"
  • Förfrågan * kod #
  • Inaktivera: * kod * 0 #

Kod:

  • 121 Alla inkommande samtal
  • 122 Inkommande samtal som inte besvaras
  • 123 Inkommande samtal vid avstängd mobil/utan täckning
  • 124 Inkommande samtal vid upptaget
  • Exempel: *121*1*08XXXXXXX#lur för att vidarekoppla alla inkommande samtal till ett fastnätsnummer i Stockholmsområdet.

Hur gör jag för att skicka MMS?

Med MMS kan du med din mobiltelefon skicka meddelanden som innehåller bilder, ljud och videoklipp. Normalt så konfigureras telefonen automatiskt när du sätter i ditt SIM-kort. Du får ett meddelande som frågar om du vill ta emot nya inställningar. Spara dessa inställningar så kan du nu börja skicka MMS.

Skulle det inte fungera direkt kan du starta om mobilen. Kan din mobil inte visa MMS så kan du se ditt MMS på vår webbplats. Du får då ett SMS-meddelande med en länk (http://hitta-mms.tdc.se/) och ett lösenord för att hämta ditt MMS. Om du inte får igång tjänsten kan du ladda ned inställningarna. Om du är osäker på om din mobil stödjer MMS eller hur du använder din telefonmeny för att skicka MMS, se din telefonmanual.

Kan jag ringa videosamtal med TDC Mobil?

Ja, tjänsten videotelefoni ingår i alla TDC Mobilabonnemang. När du samtalar genom videotelefoni kan du och den du talar med även se varandra i telefonen. För att kunna använda denna tjänst behöver både du och den du talar med ha en 3G-telefon samt att ni båda har 3G-täckning. När du slår numret till mottagaren trycker du på knappen för videotelefoni istället för den vanliga symbolen.

Hårdvara

Vad gör jag om min mobiltelefon är operatörslåst?

Om du har en mobiltelefon och flyttar abonnemanget räcker det normalt med att sätta in ditt nya SIM-kort från TDC i din telefon och starta telefonen. Om det står någon annan operatör än TDC i displayen så kan den vara operatörslåst, det vill säga din gamla operatör har låst din mobil till sina SIM-kort. Står det "SIM LOCK" i displayen eller om någon annan operatörs logotyp står tryckt på själva telefonen kan mobilen också vara operatörslåst. Om du har haft telefonen mer än 1 år kan du då normalt låsa upp telefonen genom att kontakta din gamla operatör.

Vad är PIN- & PUK-kod?

Om du har en mobiltelefon och flyttar abonnemanget räcker det normalt med att sätta in ditt nya SIM-kort från TDC i din telefon och starta telefonen. Om det står någon annan operatör än TDC i displayen så kan den vara operatörslåst, det vill säga din gamla operatör har låst din mobil till sina SIM-kort. Står det "SIM LOCK" i displayen eller om någon annan operatörs logotyp står tryckt på själva telefonen kan mobilen också vara operatörslåst. Om du har haft telefonen mer än 1 år kan du då normalt låsa upp telefonen genom att kontakta din gamla operatör.

Var hittar jag min PUK-kod?

PIN- och PUK-kod är säkerhetskoder till ditt SIM-kort och koderna är tryckta direkt på ditt SIM-kort, skyddade under ett "skrapfält".

Hur stöldspärrar jag mobiltelefonen?

Om din mobil blir stulen och du vill spärra telefonen ring till kundservice på telefonnummer 020 - 140 12 12. Stöldspärrning av telefon kan göras dygnet runt på detta nummer.

Felsökning och handhavande

Varför kan jag inte se vem som ringer till mig?

Den som ringer till dig kan använda tjänsten hemligt nummer eller valt att dölja sitt nummer. Det kan även vara ett samtal från en organisation som valt att dölja sina nummer (t ex myndigheter) eller visa ett gemensamt växelnummer. I vissa fall kan det också bero på att samtalet kommer från utlandet.

Hur gör jag för att inte visa mitt nummer vid utgående samtal?

Telefoniansvarige i din organisation kan på TDC MobilFlex Connect kundwebb välja (för alla användare som ingår i MobilFlex Connectgruppen) att visa användarens eget nummer, ett gemensamt nummer eller att inte visa något nummer alls vid utgående samtal. För en enskild användare kan man beställa tjänsten hemligt nummer eller i telefonmenyn välja funktionen "visa/dölj mitt nummer", se din telefonmanual för mer information.

Hur låser jag upp ett blockerat SIM-kort?

Om du slår fel PIN-kod tre gånger låses ditt SIM-kort och du behöver låsa upp det genom att ange ** 05 * PUK-kod * ny PIN-kod * ny PIN-kod #. PIN- och PUK-kod är säkerhetskoder till ditt SIM-kort och koderna är tryckta direkt på ditt SIM-kort, skyddade under ett "skrapfält".

Varför får jag spärrton när jag ringer ut?

Om du använder en Nokia-telefon kan du kontrollera så att inställningen "Sänd eget nummer" är inställd på standard. Om du inte vet var du ställer in detta så hänvisar vi dig till mobiltelefonens instruktionsmanual. Skulle du inte ha en Nokia-telefon eller felet skulle kvarstå ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.

Jag kan bara ringa ut, men inte ta emot samtal.

Kontrollera eventuella vidarekopplingar på www.flexconnect.se för att säkerställa så att samtalen inte kopplas fel. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.

Jag kan varken ringa ut eller ta emot samtal.

När du fått ditt nya SIM-kort från TDC sätter du det i telefonen. När du slår på telefonen behöver du ange PIN-kod. Du hittar din PIN-kod tryckt på SIM-kortet. När telefonen visar TDC i displayen kan du börja använda TDC Mobil. Om det inte står TDC i displayen är inte kortet aktiverat, vilket kan bero på tiden det tar att aktivera abonnemanget eller att flytta ditt nummer från din gamla operatör. För mer information, kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.

Jag kan inte ta emot samtal från specifika nummer.

Om du nyligen har flyttat ditt mobilnummer till TDC från en annan operatör kan det bero på att den operatören inte styrt om sina samtal till oss. I sådana fall ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.Om den som ringer upp dig får en ton som påminner om upptagetton ber vi dig först kontrollera dina vidarekopplingar på www.flexconnect.se Om detta inte hjälper ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.

Jag kan inte ringa nödsamtal

Det skall alltid gå att ringa nödsamtal (112) när du befinner dig inom täckningsområdet hos någon operatör. Om du haft problem med att ringa ett nödsamtal ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.

Jag upplever en dålig ljudkvalitet när jag ringer eller tar emot samtal.

Ljudkvaliteten beror på mobilen och täckningen där du använder mobilen. Du kan se i telefonens display hur stark täckningen är där du ringer. För att kontrollera om det är något fel på mobilen, vänligen testa SIM-kortet i en annan mobiltelefon. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.

Vad gör jag om mina samtal bryts?

Om ett samtal bryts beror det oftast på mobilen eller täckningen där du använder mobilen. Du kan se i telefonens display hur stark täckningen är. För att kontrollera om det är något fel på mobilen, vänligen testa SIM-kortet i en annan mobiltelefon. Om felet kvarstår ber vi dig kontakta Kundservice Mobil på 020-832 832.