Här hittar du svar på de vanligaste fakturafrågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.

Varför får jag en faktura med TDC-logga från Tele2 Business AB?

Från och med den 1 november har Tele2 förvärvat TDC Sverige AB. TDC Sverige behåller samma organisationsnummer som tidigare (556465-8507). Till detta organisationsnummer har vi dock ett nytt bolagsnamn, Tele2 Business AB.

Fakturor från TDC Sverige skickas därför numera i nya legala bolagsnamnet Tele2 Business AB men under logotypen ”TDC Sverige – En del av Tele2”. Våra kontonummer att betala fakturorna till är oförändrade.

Jag önskar en specifikation på en faktura, hur får jag detta?

I tdcserviceonline.se under rubriken Fakturor finns specifikationer till våra fakturor.

Varför ser inte fakturan ut som innan?

TDC har bytt fakturasystem för datatjänster och fast telefoni. Pappersfakturan blir kortfattad men det finns utförliga specifikationer på kundportalen tdcserviceonline.se (TSO)

Varför ser jag inte adressen (site) och TDC´s abonnemangsnummer på fakturan?

På PDF-fakturan, som finns på kundportalen tdcserviceonline.se (TSO), så finns det en specifikation per abonnemang/site. Där ligger alla kostnader samlade för abonnemanget. 

Jag känner inte igen kundnumret. Vad är det för nummer?

Alla fakturamottagare har fått nya kundnummer i och med att TDC bytt fakturasystem.

Jag har fått två fakturor istället för en, varför då?

TDC måste flytta tjänst för tjänst vilket kan innebära att datatjänster kommer på en ny faktura medan telefonitjänster ligger kvar på gamla fakturan. Dessutom så faktureras engångsavgifter ut från gamla systemet. Bara abonnemangsavgifterna flyttas.

Jag är inte nöjd med fakturan. Vad kan jag göra då?

TDC kan erbjuda PDF-faktura med specifikationer till en e-mailadress eller e-faktura (Svefaktura). TDC kan också skicka specifikationen med pappersfakturan. Ta kontakt med kundservice så kan vi hitta den bästa lösningen för er. 

Hur debiteras operatörstjänsterna?

På operatörsfakturorna debiterar man trafiken i efterskott och fasta avgifter i förskott. Det kan även ligga med poster på fakturan på felanmälan eller beställning som inte ingått i avtalet som då fakturerats kund.

Hur går man tillväga vid överlåtelse av kundavtal?

Överlåtelse av avtal med TDC Sverige ska alltid meddelas skriftligen. Använd denna blankett. För det fall att överlåtelsen inkluderar en internetförbindelse ska även en IP ansökan fyllas i. Denna ska signeras av Övertagande kund. För IP-ansökan: IPv6 och IPv4 

A transfer agreement with TDC Sverige must be communicated in writing. Please fill in this form. An IP application must be filled in if the transfer includes an internet connection. The form must be signed by the acquiring customer. For IP application: IPv4 and IPv6

Hur går man tillväga för att få en kredit utbetald eller en faktura kvittad?

Skicka ett mejl till credit.cash@tdc.se med fakturanumret samt det bankgironummer ni önskar få krediten utbetald till.

Vi önskar få E-fakturor eller PDF-fakturor, hur får vi detta?

Skicka denna förfrågan per mejl till billing@tdc.se så tar Billing vidare kontakt om vilka uppgifter som behövs för aktivering av E-faktura eller PDF-faktura.

Vart skickar jag leverantörsfakturor?

Leverantörsfakturor skickar du till leverantorsreskontra@tdc.se.