Anrik hotellkedja integrerar verksamheten via TDC

När man tar in på hotell är kanske inte datakommunikation det första man tänker på utöver huruvida wifi-nätverket fungerar bra. Men Scandic Hotels lever och andas genom kommunikationslösningar från TDC.

Text: Joacim Melin

Se filmen med Martin Thell, CIO på Scandic Hotels.

Resan från det första hotellet inom det företag som nu heter Scandic Hotels, och som öppnade redan 1963 i Laxå under namnet Esso Motorby, har varit lång och spännande. Då var hotellet en enkel motellanläggning med ett 20-tal rum, självservering och en servicestation. Snart hade en kedja av motell byggts upp under namnet Esso Motorhotell och 1983 såldes kedjan och bytte namn till Scandic Hotels. Sedan dess har verksamheten vuxit genom förvärv och nya etableringar både under namnet Scandic men också genom hotellen HTL. Det första öppnades år 2014 på Kungsgatan i Stockholm men Scandic Hotels-kedjan är större än så – företaget har hotellverksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Polen och Tyskland. Totalt sett handlar det om 225 hotell i åtta länder som ska ha effektiv och fungerande kommunikation.

– TDC är motorvägen. Hela vår infrastruktur är uppbyggd runt TDC:s leverans och denna är nyckeln för att allt annat ska fungerar som det ska, säger Martin Thell, CIO på Scandic Hotels.

Redan i samband med sekelskiftet inleddes samarbetet mellan TDC och Scandic Hotels och sedan dess har det vuxit till att leverera säkra och snabba VPN-anslutningar till samtliga hotell i samtliga länder för kommunikation mellan centrala administrativa system för exempelvis rumsbokningar och varje enskilt hotell. Utöver det levererar TDC också all internetkommunikation till varje hotells gästnätverk som sker via wifi inom hotellens väggar.

– Totalt sett levererar vi uppåt 7–8 gigabit per sekund varje kväll vilket är den tid då trafiktopparna inträffar. Det är då gästerna har checkat in, kollar mailen och börjar kolla på film via Netflix eller någon annan tjänst, säger Esa Pettersson, kundansvarig på TDC.

– Många frågar efter lösenordet till wifi-nätverket redan innan de checkat in, och tjänster som mobil utcheckning, där gästen kan checka ut från hotellet via sin mobiltelefon, har visat sig vara enormt uppskattat, säger Martin Thell.

Från outsourcing till molnet

Precis som alla andra moderna organisationer tittar Scandic Hotels ständigt på hur man kan effektivisera och modernisera sin IT-drift och samtidigt öka service och tillgänglighet gentemot sina gäster. Ett steg i den processen är att Scandic nu arbetar med att flytta sin IT-drift från en traditionell outsourcad modell till Microsofts publika molntjänst, Azure. Utökade möjligheter till att snabbare kunna bygga nya tjänster och ännu bättre säkerhet är två av de stora anledningarna till flytten till Azure. Även här är TDC med och hjälper Scandic Hotels med att tillhandahålla snabba och säkra anslutningar mellan Microsofts datacenter och Scandics samtliga hotell.

– Scandic Hotels har redan i starten av denna process fokuserat på hög prestanda och stabilitet i anslutningarna mellan Azure och varje hotell, vilket är något vi självklart ser fram emot att få leverera under år 2016, säger Esa Pettersson på TDC.

Martin Thells vision är glasklar – Scandic Hotels ska leda utvecklingen inom digitala hotelltjänster.

– Min personliga vision är att Scandic ska vara den hotellkedja som leder den digitala utvecklingen. Dagens hotellgäster har otroligt höga krav på de digitala tjänsterna och jag vill att våra gäster ska känna att de får den optimala digitala upplevelsen hos oss. De ska känna att det är här de vill bo.